Behandeling van migraine

Als is vastgesteld dat u migraine heeft, dan zal de arts in de meeste gevallen medicatie voorschrijven. De vari√ęteit aan migraine medicatie is enorm. Er is medicatie die specifieke voor de behandeling van migraine is ontwikkeld. Bovendien zijn er geneesmiddelen die bij andere aandoeningen worden gebruikt, maar die ook migraine kunnen voorkomen of verlichten. Medicijnen die men gebruikt om migraine te bestrijden zijn in twee groepen te verdelen: pijnstillende medicijnen en preventie medicijnen.

Pijnstillende medicijnen

Om migraineaanval te bestrijden kan zogenaamde acute medicatie worden voorgeschreven. De goede medicijnen kunnen mits goed gedoseerd zeer effectief zijn. Hierbij gaat het vooral om niet voorgeschreven pijnstillers zoals aspirine, Ibuprofen of paracetamol. Paracetamol is in het algemeen het minst effectief. In alle gevallen is het zo dat het oplosbaar pijnstillers het meeste effect hebben.

Preventieve medicatie

Preventieve medicatie neemt men vaak op dagelijkse basis in om de ernst of frequentie van de migraine te verminderen. De juiste strategie voor het omgaan met de migraine hangt in grote mate af van de ernst van de hoofdpijn, de mate van functioneren en arbeidsongeschiktheid en eventuele andere medische aandoeningen. Ook voor zwangere vrouwen en kinderen gelden beperkingen in het gebruik van dit type medicatie. Preventieve medicatie neemt u alleen op voorspraak van uw arts, omdat deze al deze factoren goed kan beoordelen.