Leefregels voor mensen met migraine

Er zijn een aantal maatregelen die u kunt treffen om de pijn van de migraine te verlichten:

Doe ontspanningsoefeningen voor de spieren

Het ontspannen van de spieren brengt voor veel mensen met migraine verlichting van hun klachten. Medicatie en Yoga vereisen geen apparatuur en kunt u leren in speciale groepen. Maar u kunt dit ook thuis doen met behulp van boeken en video’s. Daarnaast is het belangrijk om iedere dag minimaal een half uur iets ter ontspanning te doen. Dat kan variëren van het luisteren naar muziek tot het nemen van een warm bad.

Slaap voldoende, maar blijf niet te lang liggen.

Zes tot acht uur slaap per nacht is voldoende voor de gemiddelde volwassene. In de meeste ideale situatie gaat u slapen op gezette tijden en wordt u op regelmatige tijden wakker. Ga dus niet de hele week heel vroeg uit bed om vervolgens in het weekend uren op bed te blijven liggen.

Zoek een ontspannen omgeving

Indien mogelijk is het verstandig om een donkere, rustige kamer op te zoek als de hoofdpijn komt opzetten. Wikkel een zak ijs in een doek en houd deze tegen de achterkant van uw nek. De pijn kan ook verminderen door het drukken van de ijszak tegen de pijnlijke plekken op uw hoofdpijn.

Houd een hoofdpijn dagboek bij

Het bijhouden van een hoofdpijn dagboek is belangrijk. Ook nadat u bij de arts bent geweest kan dit nog waardevolle informatie opleveren. Ook kan het u zelf helpen om zicht te krijgen op mogelijke triggers van de migraine en welke behandeling of welke maatregelen voor u het meest effectief zijn.

Download hier een voorbeeld van een hoofdpijn dagboek.