Oorzaken van migraine

Migraine ontstaat in de hersenen. Het is een stoornis van het deel van de hersenen dat pijn verwerkt. De samenwerking tussen de bloedvaten en de zenuwen in de hersenen raakt tijdelijk verstoord. Hoewel niet veel bekend is over precieze oorzaken van migraine lijken genetische aanleg en omgevingsfactoren een rol te spelen.

De migrainedrempel

Een migraineaanval kan zich op ieder moment voordoen en is dus onvoorspelbaar. Sommige mensen zijn echter vatbaarder voor een aanval dan anderen. Hoe hoger hun ´migrainedrempel’ , hoe kleiner de kans is op een aanval.

Hierin spelen de zogeheten´triggers´ (uitlokkende factoren) een rol. Dit zijn factoren die een migraineaanval in gang kunnen zetten. Het is niet bekend hoe dit precies in zijn werk gaat. Deze triggers doen beter hun werk als de ´migrainedrempel´ laag is. Factoren als vermoeidheid, angst en stress kunnen deze ´migrainedrempel´ verlagen. Menstruatie, zwangerschap en de menopauze kunnen bij vrouwen van invloed zijn.

Triggers

Iedereen wil weten wat zijn of haar migraineaanval in gang zet. Dit is moeilijk om aan te geven omdat niet alle triggers voor iedereen gelden. Bij veel mensen is het moeilijk om ´triggers´ aan te geven. Triggers voor migraine zijn talrijk en divers:

Honger

De meeste voorkomende ‘trigger’ is honger. Vooral jonge mensen en kinderen die vatbaar zijn voor migraine zouden nooit hun ontbijt moeten missen. Gemiste maaltijden, onvoldoende voeding en uitdroging zijn bekende triggers van migraine.

Hormonale veranderingen bij vrouwen

Voor vrouwen zijn vooral hormonale veranderingen belangrijke ‘triggers’. Schommelingen in het oestrogeen niveau lijken bij veel vrouwen migraine te veroorzaken. Vrouwen met een voorgeschiedenis van migraine klagen vaak over hoofdpijn vlak voor of tijdens de menstruatie op het moment dat zij een duidelijk daling van oestrogeen hebben. Andere vrouwen hebben een verhoogd risico op de ontwikkeling van migraine tijdens zwangerschap of menopauze. Andere mogelijke triggers voor vrouwen zijn hormonale medicijnen zoals anticonceptie middelen of hormonen therapie.

Bepaalde oedingsmiddelen

Soms lijkt er een verband te zijn tussen bepaalde voedingsmiddelen en migraine. De meest voorkomende veroorzakers zijn alcohol (met name bier en wijn), oude kazen, chocolade, overmatig cafeïnegebruik en zoute voeding.

Stress

Stress op het werk of in de thuissituatie kan een aanzetter zijn van een migraineaanval.

Zintuiglijke prikkels uit de omgeving

Felle lichten, de schittering van de zon of harde geluiden kunnen migraine in gang zetten. Aangename geuren zoals parfum en ook onaangename geuren zoals thinner kunnen leiden tot een migraineaanval.

Veranderingen in het slaapwaakpatroon

Een veranderd slaappatroon of onvoldoende (in)slapen kan dienen als een trigger van migraine bij sommige mensen. Een jetlag is een voorbeeld van een dergelijke situatie waarin migraine zich goed kan ontwikkelen.

Fysieke inspanning

Intensieve lichamelijke inspanning zoals sport maar bijvoorbeeld ook seksuele activiteit kunnen migraine uitlokken.

Veranderingen in de omgeving

Abrupte weers- of luchtdrukveranderingen kunnen een trigger zijn voor een migraineaanval.

Veranderende leefgewoonten

Ineens intensief bewegen of het reizen van lange afstanden tussen tijdszones zijn veranderingen die een trigger kunnen zijn van migraine.

Psychologische toestand

Een geëmotioneerde toestand of bijvoorbeeld ontspanning na een gestreste periode kunnen een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van migraine.

Medicatie

Bepaalde geneesmiddelen kunnen migraine verergeren. In het bijzonder gaat het om orale anticonceptie medicatie en vaatverwijdende medicatie zoals nitroglycerine.