Symptomen van migraine

Migraine is geen aandoening die met behulp van laboratoriumtest kan worden vastgesteld. Door goed naar uw klachten te luisteren kan de neuroloog vaststellen of deze overeenkomen met de symptomen van migraine. Migraine begint vaak in de kindertijd, puberteit of vroege volwassenheid.

Een migraineaanval doorloopt vier fasen die elk gekenmerkt worden door verschillende symptomen. Niet alle symptomen komen altijd voor maar zijn wel kenmerkend. Een migraineaanval heeft vaak een duidelijk begin en een einde. De meeste mensen voelen zich tussen de aanvallen prima. Er kunnen zich ook lange perioden zonder migraineaanvallen (weken, maanden tot zelfs jaren) voordoen.

Migraine kan zich ontwikkelen door middel van vier fasen – prodromale fase, de aura,  de aanval en postdromale fase - al heb je misschien niet de ervaring van alle fasen.

Fase 1: De  waarschuwende fase (prodromale fase)

De helft van de mensen met migraine ondervindt waarschuwende symptomen voor een opkomende migraineaanval. In deze fase kunt u zich geïrriteerd, depressief of vermoeid voelen. Twee uur tot zelfs twee dagen voor het beginnen van de hoofdpijn kan dit het geval zijn. Andere mensen hebben juist heel veel energie in deze periode. Het hebben van eetbuien kan ook voorkomen.

Symptomen van de waarschuwende fase zijn:

• Constipatie
  • Depressie
  • Diarree
  • Honger (extreme trek)
  • Hyperactiviteit
  • Prikkelbaarheid
  • Stijve nek

Fase 2: Aura

Een aura volgt vaak op de waarschuwende fase. Eén derde van mensen met migraine heeft ooit een aura. Het komt echter niet altijd bij iedere migraineaanval voor. Een aura is een signaal vanuit de hersenen dat tijdelijk wordt getroffen door het migraineproces. Hierdoor kunt u gedurende 10 tot 30 minuten problemen met uw zicht ervaren. Denk hierbij aan witte vlekken, felle en flitsende lichten en gekleurde lijnen voor uw ogen. Minder voorkomende verschijnselen zijn prikkelingen vanaf de hand tot aan het gezicht en spraakproblemen.

Algemene symptomen van een aura

• Verlies van het gezichtsvermogen
  • Visuele klachten zoals het zien van verschillende vormen, heldere vlekken  en lichtflitsen
  • Spelden en naalden sensaties in een arm of been
  • Spraak- of taalproblemen

Minder vaak kan een aura in verband worden gebracht met spraakstoornissen of verminderd gevoel in de ledematen (hemiplegische migraine).

Fase 3: De hoofdpijnfase (De aanval)

Deze fase levert de meeste problemen op voor mensen. Hoelang de hoofdpijn aanhoudt kan verschillen van twee uur tot soms wel twee of drie dagen. De hoofdpijn concentreert zich vaak aan één zijde van het hoofd maar kan ook aan beide zijden voorkomen.

In de meeste gevallen is het een bonzende en kloppende hoofdpijn die door beweging erger wordt. U zult zich waarschijnlijk ziek voelen en moeten braken. Het ziek voelen kan zich uiten in misselijkheid, duizeligheid of diarree. Daarnaast zijn licht en geluid onprettig en willen patiënten liever alleen zijn.

Bekende symptomen van de hoofdpijnfase zijn:

• Bonzende en kloppende hoofdpijn
  • Diarree
  • Duizeligheid en soms gevolgd door flauwvallen
  • Eenzijdige hoofdpijn
  • Overgevoeligheid voor licht, geluid en soms zelfs geuren.
  • Misselijkheid en braken
  • Wazig zien

Fase 4: Resolutie fase  Postdromale fase)

Als de hoofdpijn verdwijnt komt u in een fase waarin u zich moe, geïrriteerd en depressief kunt voelen. En daarbij ook problemen heeft met concentreren. Het kan een dag duren voordat u helemaal bent hersteld van de migraineaanval.

Wanneer moet u een arts raadplegen?

Migraine wordt vaak niet gediagnosticeerd en dus ook niet behandeld. Als u regelmatig tekenen of symptomen van migraineaanvallen vertoont kunt u alvast beginnen met het bijhouden van de aanvallen in bijvoorbeeld een hoofdpijndagboek. Vervolgens maakt u een afspraak met uw huisarts of een hoofdpijndeskundige zodat u uw verhaal kunt vertellen.

Als u een voorgeschiedenis heeft van hoofdpijn is het verstandig uw arts te raadplegen als het patroon van de hoofdpijn verandert of als de hoofdpijn van intensiteit verandert.

Wanneer moet u onmiddellijk een arts of de eerste hulp raadplegen?

Onderstaande symptomen duiden op andere en meer ernstige medische problemen:

• Abrupte en ernstige hoofdpijn die als een donderslag opkomt.
  • Hoofdpijn in combinatie met koorts, een stijve nek, huiduitslag, verwardheid, een epileptische aanval, dubbel zicht, gevoelloosheid of spraakproblemen.
  • Hoofdpijn na hoofdletsel, met name als de pijn steeds erger wordt.
  • Chronische hoofdpijn die verergert na hoesten, inspanning of onverwachte bewegingen.