NCA Waakslaapcentrum

Slapen is zo gewoon dat we er pas over na gaan denken als we er problemen mee hebben. Slaapproblemen kunnen op den duur uw lichamelijke en geestelijke gezondheid en de kwaliteit van uw leven flink aantasten. Voor veel mensen is het een grote stap om met hun slaapprobleem naar de huisarts te gaan. Slaapproblemen kunnen zonder professionele hulp vanzelf overgaan maar als uw slaapproblemen langer dan drie weken aanhouden is het raadzaam om professionele hulp in te schakelen. Bij ons waakslaapcentrum kunt u snel terecht voor een afspraak.

Deskundig op slaapgebied

Aan Neurologie Centrum Amsterdam is een neuroloog verbonden met speciale aandacht voor slaapstoornissen: Dr. H.L. Hamburger. Hij behandelt mensen met de meest uiteenlopende waak- en slaapproblemen.

Slaapproblemen

Waak- en slaapproblemen kunnen variëren van in- en doorslaapproblemen, slaapapneu, nachtmerries en vreemde dingen die in de slaap gebeuren. We spreken van slaapstoornissen als de slaapproblemen langdurig zijn en het dagelijks leven ernstig verstoren vaak zijn mensen namelijk ook slaperig overdag.

Lees meer over Slaapstoornissen.

Eerste gesprek met de neuroloog

Tijdens het eerste bezoek heeft u een intakegesprek met de neuroloog. Aan de hand van dit gesprek, uw verhaal en een aantal door u ingevulde vragenlijsten kunnen uw slaapproblemen in kaart worden gebracht. Ook bespreekt de neuroloog uw medische voorgeschiedenis. Het kan daarna nodig zijn dat u nog een bezoek brengt aan de andere specialisten van het waakslaapteam voor verder onderzoek.

Multidisciplinair behandelteam

Het behandelen van slaapstoornissen vergt vaak een aanpak vanuit verschillende vakgebieden. Daarom werkt de neuroloog intensief samen met de specialisten van het waakslaapteam van het Slotervaart Ziekenhuis. Denkt u hierbij aan kno-artsen, longartsen, klinisch psychologen, tandheelkundigen en technici die het slaaponderzoek uitvoeren. Het team bespreekt wekelijks de resultaten van alle slaaponderzoeken waarbij de teamleden gezamenlijk een behandelplan voor iedere patiënt opstellen.

Slaaponderzoek

Naar aanleiding van het eerste gesprek kan de neuroloog besluiten verder onderzoek te doen naar uw slaapproblemen. Dit onderzoek is gericht op het achterhalen van de oorzaken van uw slaapproblemen. Op basis van de uitkomsten van het slaaponderzoek kan dan een behandeling worden voorgesteld.

Voor het slaaponderzoek verblijft u een nacht in onze kliniek. Tijdens uw slaap worden dan een aantal lichaamsfuncties geregistreerd zoals uw ademhaling, hartslag en hersenactiviteit om meer inzicht te krijgen in uw slaapgedrag.

Lees meer over het slaaponderzoek.

Slaapadvies

Het is lang niet altijd mogelijk om perfect te slapen. Toch kunt u uw slaap al verbeteren door enkele richtlijnen met betrekking tot het slapen te volgen.

Lees meer over praktische slaapadviezen.

Behandeling

Het doel van de behandeling van gestoorde slaap is om de duur en de kwaliteit van de slaap te herstellen. Op basis van de uitslag van het onderzoek geeft de neuroloog u een advies.

Dit advies kan variëren van psychologische begeleiding, het gebruik van medicatie tot het aanpassen van het slaappatroon. Bij slaapapneu is vaak vermindering van het lichaamsgewicht van belang: afvallen. Ook kan een neusmasker of mondbeugel helpen, in sommige gevallen kan zelfs een operatie door de KNO arts worden verwacht.

naar boven

Praktische slaapadviezen

Een goede nachtrust is minstens zo belangrijk als goede voeding en voldoende lichaamsbeweging. Mensen met slaapproblemen kunnen allereerst onderstaande slaapadviezen opvolgen om de nachtrust te verbeteren.

Regelmatige slaapgewoonte

Regelmaat is heel belangrijk bij het aanpakken van slaapproblemen. Probeer daarom iedere avond op de dezelfde tijd naar bed te gaan en iedere ochtend op de dezelfde tijd op te staan. Doe dit de hele week, dus ook in het weekend. Als u wakker bent blijf dan ’s morgens niet in bed liggen.

Vermijd stimulerende middelen

Het gebruik van stimulerende middelen zoals koffie, thee, chocolade, alcohol en sigaretten hebben een ongunstig effect op de slaap. Daarnaast is het aan te raden om enkele uren voordat u gaat slapen niet meer te eten of te drinken. Alcohol voor het slapen gaan maakt de nacht erg onrustig.

Voldoende lichaamsbeweging

Zorg dat u iedere dag voldoende lichaamsbeweging krijgt. Doe dit vier tot zes uur voordat u gaat slapen en niet vlak voor bedtijd.

Comfortabele en rustige slaapomgeving

Houdt de slaapkamer comfortabel en rustig. Zorg voor een frisse temperatuur, een goed bed en geluidsarme omgeving. Oordopjes kunnen daarbij een nuttig hulpmiddel zijn. Gebruik uw bed alleen voor slaap en seks en niet om te lezen of tv te kijken.

Lichamelijke en mentale ontspanning

Probeer u zowel mentaal als lichamelijk te ontspannen voordat u naar bed gaat. Een warme douche of bad kan daarbij helpen. Probeer iets te doen, waarvan u ontspant en slaperig wordt, zoals lezen. Kijk niet naar spannende of emotionele televisieprogramma’s vlak voor u gaat slapen.

Direct slapen

Wanneer u niet binnen twintig minuten in slaap valt, ga dan uit bed en ga pas weer terug wanneer u zich slaperig voelt.

Vermijd overdag slapen

Probeer overdag niet te slapen. Wanneer dit niet mogelijk is, slaap dan niet langer dan één uur. Ga niet na 15.00 uur naar bed.

Slaap in stabiele zijligging

Het is raadzaam om in stabiele zijligging te slapen. Slapen in rugligging is vooral voor dikke mensen gevaarlijk. Ook als u niet dik bent kan slapen in rugligging een probleem zijn. Het verslappen van de spieren in het neus-keel gebied tijdens de slaap, kan bij rugligging leiden tot snurken en een (open) droge mond./p>

Stabiele zijligging

U ligt in een stabiele zijligging als u het onderliggende been gestreekt omlaag houdt met het bovenliggende been er opgetrokken overheen. Zo ligt uw hoofd opzij en naar voren gericht. Een stabiele zijligging is de eerste-hulp regel om te voorkomen dat een bewusteloos iemand zich kan verslikken of in een achter in de keel zakkende tong kan stikken./p>

Als het u niet lukt om rugligging te vermijden, kan het helpen om een zakje tussen de schouderbladen in uw pyjama of T-shirt te bevestigen. Doe daar voor het slapen gaan een tennisbal in. De tennisbal zorgt ervoor dat u wakker wordt voordat u op uw rug draait. Dit voorkomt dat u wakker wordt van bedreigende ademstops en bijlkomende wekprikkels.

naar boven

Slaaponderzoek

Om meer inzicht te krijgen in de oorzaken van uw slaapklachten kan verder onderzoek nodig zijn. De oorzaak van uw klachten kan liggen in de manier waarop u slaapt. Om dit te onderzoeken kan de neuroloog u een slaaponderzoek aanraden.

Slaaponderzoek ‘s nachts

Voor dit onderzoek wordt u één nacht in ons centrum opgenomen. U komt in het begin van de avond in ons centrum. De verpleegkundige brengt u naar een eenpersoonskamer waar u uw nachtgoed aantrekt, telefoon uitzet. Als de technisch-assistente alle onderzoeksapparatuur heeft aangesloten gaat u rustig proberen te slapen. Nadat u vier tot vijf uur heeft geslapen zijn er voldoende gegevens verzameld. U kunt dan de volgende ochtend weer naar huis.

Eenvoudig en uitgebreid slaaponderzoek

Er bestaat een eenvoudig slaaponderzoek (watchpat) en een uitgebreid slaaponderzoek (polysomnografie). Tijdens de watchpat draagt u tijdens het slapen een meethandschoen waarmee de functie van het zenuwstelsel, de wekreacties, de ademhaling en de hoeveelheid zuurstof in het bloed kunnen worden gemeten. Voor het uitgebreide onderzoek brengt de technisch assistent plakkers aan op uw hoofd, naast uw ogen, op uw kaken, en een paar op uw borst en onderbeen. Deze plakkers zijn aangesloten op een opnamekastje. Dit opnamekastje registreert tijdens uw slaap onder andere uw ademhaling, hartslag, hersenfunctie en beenwegingen. Ook de hoeveelheid zuurstof in uw bloed, uw lichaamspositie in uw slaap, snurken en wekreacties worden in de gaten gehouden. Ook wordt er een video-opname gemaakt.

Tijdens het onderzoek is heel belangrijk dat u zo min mogelijk gestoord wordt. De verpleegkundigen komen dus niet op uw kamer en u mag ook niet telefoneren, gebeld worden (na 22.00) of televisie kijken. De volgende morgen brengt de verpleegkundige uw ontbijt als u daar zelf om vraagt. U wordt dus niet wakker gemaakt. Daarna komt de technische assistente de elektroden afkoppelen. Als u ongeveer vier tot vijf uur heeft geslapen zijn er voldoende gegevens verkregen om na te kunnen gaan of uw klachten veroorzaakt worden tijdens uw slaap.

Wat neemt u mee?

  • Nachtgoed, toiletspullen, ochtendjas, slippers/pantoffels.
  • Uw eigen medicatie. Deze mag u gewoon innemen.
  • Stop twee weken van te voren met slaapmedicatie, tenzij anders afgesproken met uw arts.
  • Eventueel iets om te lezen. U mag geen televisie kijken.
  • Zonodig uw CPAP apparaat of tandheelkundig plaatje.

Resultaten

De neuroloog-klinisch neurofysioloog analyseert de gegevens en bespreekt vervolgens de uitslag en de behandelmogelijkheden met u. Wanneer tot behandeling wordt overgegaan zal afhankelijk van de aandoening na verloop van tijd meestal opnieuw een slaaponderzoek worden gedaan. Dit om na te gaan of de behandeling het gewenste effect heeft.

naar boven

Slaapstoornissen

Afhankelijk van uw klachten kunnen we slaapstoornissen indelen in primaire en secundaire slaapstoornissen. Als het slaapprobleem niet wordt veroorzaakt door psychologische of lichamelijke ziekten spreken we van primaire slaapstoornissen. Deze primaire slaapstoornissen hebben de speciale aandacht van onze waakslaapdeskundige.

Globaal gezien kunnen we slaapstoornissen verdelen in vier groepen:

  • Insomnia (slapeloosheid),
  • Hypersomnia (overmatige slaperigheid),
  • Stoornissen van het waakslaapritme en
  • Parasomnia (ongewenste verschijnselen tijdens de slaap).

In veel gevallen is er een combinatie van verschillende aandoeningen. We geven u hier een korte beschrijving van de meeste voorkomende slaapstoornissen.

Slapeloosheid (Insomnia)

Dit is een aandoening waarbij de patiënt moe is, graag wil slapen, maar niet goed kan inslapen en ook de slaap niet kan vasthouden. Insomnia betekent letterlijk "geen slaap". Het ontstaat door onvoldoende kwaliteit en kwantiteit van de slaap. De slaap is te kort en als er geslapen wordt is dit voor het gevoel niet voldoende om goed uit te rusten. Hierdoor ontstaat vermoeidheid overdag.

Slapeloosheid kan leiden tot prikkelbaarheid, slechte concentratie, geheugenklachten en slecht functioneren overdag. De diagnose van slapeloosheid kan op basis van het verhaal van de patiënt worden gesteld. In sommige gevallen is het nodig om een nachtobservatie te doen, meestal een slaaponderzoek, om bekende oorzaken van slaapverstoring uit te sluiten.

Kenmerken slapeloosheid

  • Moeite om in slaap te vallen
  • Regelmatig wakker worden uit de slaap
  • Moeite om weer in slaap te vallen
  • Zeer vroeg wakker worden en daarna niet meer kunnen slapen
  • Chronische moeheid overdag, snelle irritatie en depressieve stemming

Overmatige slaperigheid (Hypersomnia)

Overmatige slaap is een aandoening waarbij de patiënt ondanks veel en voldoende slaap blijft klagen over extreme vermoeidheid overdag. Dit kan veroorzaakt worden door aandoeningen zoals slaapapneu, restless leg-syndroom of narcolepsie.

Slaapapneu

Mensen met het slaapapneu syndroom vallen overdag om de haverklap in slaap en snurken ’s nachts met soms wel ademstilstanden van 30 tot 60 seconden. Dit voorkomt dat mensen in diepe slaap komen. De gevolgen daarvan zijn extreme vermoeidheid en slaperigheid overdag, vergeetachtigheid en concentratieproblemen, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

Beentrekkingen

Mensen met het Restless Leg Syndrom kunnen niet of moeilijk in slaap komen omdat ze hun benen maar niet stil kunnen houden. Het zogeheten Periodic Limb Movement Disorder, PLMD) is de benamingen voor periodieke beentrekkingen tijdens de slaap. Beide aandoeningen frustreren een goede nachtrust.

Narcolepsie

Dit is een zeldzame stoornis die te herkennen is aan onbedwingbare slaapaanvallen overdag en aanvallen van spierverslapping, zg kataplexie meestal uitgelokt door lachen. Bij een slaapaanval kunnen hallucinaties optreden zoals angstige dromen.

Stoornissen in slaap-waakritme

Verstoring van het slaap-waakritme komt voort uit een verstoring van de biologische klok. Mensen hebben vaak moeite met wakker worden en wakker blijven. Het inslapen en doorslapen kan niet door het door hun gewenste tijdstip van de dag. De inwendige biologische klok kan om verschillende redenen verstoort raken. Bijvoorbeeld door een onregelmatige leefwijze, ploegendiensten of een jetlag. Daarnaast kan medicijn- en drugsgebruik van invloed zijn.

Parasomnia

Parasomnia zijn slaapstoornissen waarbij allerlei ongewenste gebeurtenissen tijdens de slaap optreden, zoals nachtmerries, tandenknarsen, onrustige benen en slaapwandelen. Dit gaat meestal gepaard met vermoeidheidsklachten overdag. meestal gepaard gaande met vermoeidheidsklachten overdag.

Het is bekend dat factoren zoals overmatig drankgebruik of (slaap-)medicijnen en slechte slaapomstandigheden slaapstoornissen kunnen verergeren.


DEEL DEZE PAGINA MET ANDEREN
Bookmark and Share